Books

Biosociocultural Inclusion Line
  • Claudia Matus (2018). Ethnography and Education Policy – A Critical Analysis of Normalcy and Difference in Schools. New York: Springer (with contract).
  • García-González, Macarena (2017) Origin Narratives. The Stories We Tell Children about International Adoption and Immigration. New York: Routledge.

 

Pedagogical Inclusion Line
  • Treviño, E., Morawietz, L., Villalobos, C., & Villalobos, E. (2017). Educación intercultural en Chile: Experiencias, pueblos y territories. Ediciones UC: Santiago.
  • García-Cabrero, B., Sandoval-Hernández, A., Treviño-Villareal, E., Diazgranados Ferráns, S., Pérez Martínez, M. G. (2017). Civics and Citizenship: Theoretical Models and Experiences in Latin America. Rotterdam: Sense Publishers.

 

Book Chapters

Biosociocultural Inclusion lIne
  • Claudia Matus (2018). “Poststructural Temporalities in School Ethnography,” in Wanda Pillow (Ed.), Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education, Oxford: Oxford University Press (with contract).
  • García González, Macarena. (2017) “Imagining Refugees in Spanish Children’s Books” in Jahrbuch Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung. Flucht und Migration. Eds: Ute Dettmar, Gabriele von Glasenapp, Emer O’Sullivan, Caroline Roeder, Ingrid Tomkowiak. GKJF

 

Institutional Inclusion Line
  • Flores, S.M. & Honey, N.  (2017).  NAFTA and immigration: A sociodemographic profile of Mexican Individuals in the U.S. and Mexico across three decades.  In G. Hernández Zamora, P. Sánchez, & G. Ramírez (Eds.), Twenty Years Later:  Migrant Youth in North America. Mexico City:  PIERAN (Programa Interinstitucional de Estudios sobre la Región de América del Norte), El Colegio de México.
  • Smrekar, C., Honey, N. & Williams, S. M (2017). Resegregation. In K. Lomotey, (Ed.). Education, K-12 and higher education, (Volume I in the People of Color in the United States: Contemporary Issues in Education, Work, Communities, Health & Immigration Series). Santa Barbara, CA: Praeger Publishers.

 

Pedagogical Inclusion Line
  • Gelber, Denisse, Ximena Valdebenito, y Alejandra Gallardo. 2017. “Identificando Las Principales Características Del Cuerpo Directivo Y Su Estilo de Liderazgo En Chile.” En: Contextualización de La Enseñanza En Chile. Resultados de La Encuesta Internacional TALIS 2013, OCDE, 183–212. Santiago: Centro de Estudios MINEDUC.https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/07/TALIS_FINAL_COMPLETO.pdfhttps://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/07/TALIS_FINAL_COMPLETO.pdf
  • Morawietz, L., Treviño, E., & Villalobos, C. (2017). Educación Intercultural en Chile: Mapa de la Discusión. In E. Treviño, L. Morawietz, C. Villalobos, & E. Villalobos, E. (Eds). Educación intercultural en Chile: Experiencias, pueblos y territories (pp.23-38). Ediciones UC: Santiago.
  • Treviño, E., Villalobos, E. & Godoy, F (2017). Desigualdades de aprendizaje entre niños indígenas y no indígenas: la escuela como promo tor de igualdad de la relación entre familias y escuelas. In E. Treviño, L. Morawietz, C. Villalobos, & E. Villalobos, E. (Eds). Educación intercultural en Chile: Experiencias, pueblos y territories (pp.41-76). Ediciones UC: Santiago.
  • Treviño, E., Valenzuela, J. P. & Villalobos, C. (2017) Segregación de los estudiantes indígenas en el sistema escolar chileno. In E. Treviño, L. Morawietz, C. Villalobos, & E. Villalobos, E. (Eds). Educación intercultural en Chile: Experiencias, pueblos y territories (pp.41-76). Ediciones UC: Santiago.
  • Treviño, E. Béjares, C., Villalobos, C. & Naranjo, E. (2017). Building Citizenship in the Schools in Chile, Colombia And Mexico: The Role of Teacher’s Practices and Attitudes. In: García-Cabrero, B., Sandoval-Hernández, A., Treviño-Villareal, E., Diazgranados Ferráns, S., Pérez Martínez, M. G. (Eds.). Civics and Citizenship: Theoretical Models and Experiences in Latin America (105-128).Rotterdam: Sense Publishers.

 

Journal Articles

Biosociocultural Inclusion Line
  • Haye, A., Matus, C., Cottet, P. & Niño, S. (2017). The Construction of the Biological from the Social Sciences, Discourse: Cultural Studies in the Politics of Education, in press.
  • Matus, C., Rojas, C., Guerrero, P., Herraz, P. & Sanyal, A. (2017).  Diferencia, Normalidad y Educación: Circuito de Indagación Etnográfica e Intervención en Escuelas. Magis, under revision.
  • García González, Macarena (2017) “Empathy and Materiality in Pixar’s Inside Out”. Kids and Media, 13, 50-61.
  • García González, Macarena (2018) Narrating Dictatorship to Children. Images that smuggle meanings. Catedral Tomada, under revision.

 

Línea Pedagogical Inclusion
  • Ortega, L., Malmberg, L. & Sammons, P. (In press). School effects on Chilean children’s achievement growth in language and mathematics: an accelerated growth curve model. School Effectiveness and School Improvement.
  • Treviño, E., Béjares, C., Villalobos, C., & Naranjo, E. (2017). Influence of teachers and schools on students’ civic outcomes in Latin America. The Journal of Educational Research, 110(6), 604-618.
  • Treviño, E., Villalobos, C. Béjares, C., Naranjo, E. (In press). ‘Forms of youth political participation and its relationship with school characteristics in the Chilean education system’. Young.
  • Treviño, E., et al. (In press). ‘Agrupamiento por habilidad académica en el sistema escolar. Nueva evidencia para comprender las desigualdades del sistema educativo chileno’. Revista Mexicana de Investigación Educativa.

 

Reports

Pedagogical Inclusion Line
  • Gelber, Denisse. 2017. Mis Lecturas Diarias y valoración de la lectura en enseñanza Media. Documento de Trabajo nro 6, Centro de Estudios, MINEDUC. Santiago.https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/06/DOC-DE-TRABAJO-N%C2%BA-6-KIT-1.pdf